Sony Cyber-shot WX1: Vypilovaný drobek

8.2.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Sony představilo kompakt Cyber-shot WX1, který jsme podrobili našemu testu. Slibuje nízký šum díky Exmor R CMOS čipu s back-illuminated technologií, má extrémně širokoúhlý displej s výbornou světelností na širokém ohnisku. Vyzkoušeli jsme i kolébku Party-shot!
V krátkosti si nyní připomeňme poznatky, které jsme při testu fotoaparátu Sony Cyber-shot WX1 získali. Mám-li hodnotit design, pak jej určitě lze označit za líbivý, zejména ve zlaté barvě. Rozměry a hmotnost fotoaparátu jsou velmi malé, takže jde skutečně o přístroj, který se vejde kamkoli. Překvapivě to ale neznamená, že by fotoaparát byl po fotografické stránce horší. Naopak, vzhledem k malým rozměrům více než překvapí svými schopnostmi a kvalitami.

Jeho základem je totiž CMOS čip s BSI technologií. Má sice malou 1/2,4" úhlopříčku, ale Sony rozlišení nikam zbytečně nehnalo a s 10 megapixely nabízí vše, co fotograf potřebuje. Toto rozlišení je opravdu ideální. Kdo by čekal od BSI technologie zázraky, toho asi trochu zklamu. Jde spíše o dorovnání náskoku, který měla CCD technologie před klasickým CMOS (zatímco u zrcadlovek je to víceméně jedno, u kompaktů jsou nevýhody CMOS čipů podstatně výraznější). V praxi tedy i tento CMOS čip stále šumí, navíc poměrně nepříjemnou digitální charakteristikou. Jsou tu ale nějaká pozitivní "ale".

Minimální citlivost je až ISO 160. Někdy s touto citlivostí dostanete snímky dosti zašuměné, někdy naopak vůbec. Sony na nižších citlivostech odšumuje jen minimálně, takže oproti mnoha dnešním kompaktům, které mají na malých snímačích větší rozlišení a silnější odšumování, produkuje Cyber-shot WX1 výrazně ostřejší snímky, kterým je do citlivosti ISO 400 patlání naprosto cizí. Celkově do ISO 400 lezou z fotoaparátu překvapivě kvalitní fotografie (dalo by se říci, že šum na ISO 160 až ISO 400 je téměř totožný). Obrovskou výhodou CMOS čipu je neuvěřitelně rychlé sekvenční snímání v plném rozlišení s více než 10 fps (jen nahrávání snímků na kartu je poněkud pomalejší).

Ocenění TREFA získává Sony Cyber-shot WX1 za detailní snímky,
vysokou technologickou úroveň a kompaktní rozměry. Logo ocenění je ke stažení zde.

Další výhodou čipu a sekvenčního snímání je skutečně účinná digitální stabilizace. Ta je zde ve dvou režimech, vždy vyfotí šest snímků a složí je dohromady. Funguje to téměř dokonale i při dynamických scénách! Výhodou jsou kratší expoziční časy, menší pohybová neostrost a díky skládání snímků je také šum podstatně nižší (zhruba o 2 stopy!). Jedinou nevýhodou je obecně nižší ostrost snímků. Výbornou možností je i skvělý režim panoramat. Jen držíte spoušť, točíte se a fotoaparát snímá. Sám pak panorama složí do kupy.

Objektiv je dalším dobrý prvkem. Nabízí extrémně širokoúhlé ohnisko 24 milimetrů, vejde se do něj opravdu hodně. Navíc na tomto ohnisku nabízí světelnost F2,4. Když si toto spojíte se slušnými snímky na ISO 400, případně zapojíte do hry digitální stabilizaci, která opravdu funguje a jako u jediné značky to není jen marketingový tahák, není problém z ruky fotit noční snímky. To vám mnoho jiných kompaktů nenabídne. Nevýhodou fotoaparátu je to, že na nejširším ohnisku objektiv stíní světlu blesku a může vytvářet tmavé fleky v levém spodním rohu.

K dispozici je stabilizace, leč jen průměrně účinná. Nepotěší špatná světelnost na delších ohniscích. Chromatická aberace je mu téměř cizí, odlesky objektivu většinou rovněž nejsou problém, výjimečně se vyskytují neostré rohy (při snímání na kratší vzdálenosti). Nepochopím však clonění objektivu. Fotoaparát až moc rád zbytečně aktivuje ND filtr, čímž zapříčiní jen to, že občas nějaké fotky zbytečně pohybově rozmaže. Proč stále fotit na 1/100 s, když stejně tak dobře lze fotit při 1/800 s?

LCD displej by určitě mohl mít lepší zobrazovací úhly, zde jsem měl dojem, jako bych se vrátil v čase tak o rok dva zpátky. Potěší delší čas přechodu do úsporného režimu (u starších fotoaparátů Sony bylo neustálé uspávání fotoaparátu při prohlížení fotek k vzteku), naopak čtyřsměrný ovladač by mohl mít rozdělená tlačítka, hrozí totiž šikmé stisky. Uvítal bych standardní USB kabel, a nikoli proprietární kabel od Sony. Stejně tak by konektor mohl být chráněn. Krytka prostoru pro baterie by mohla být trochu lépe zpracována. Škoda, že jsou podporovány pouze Memory Stick paměťové karty.

Ostření je rychlé, makro režim průměrný. Rozsah expozičních časů je poměrně malý, a to ať se jedná o nejkratší čas (1/1600 s je při minimální citlivosti ISO 160 prostě příliš dlouhý čas, fotoaparát pak může mít problémy v protisvětle), tak 2 sekundy často nestačí na správně exponované noční snímky. WX1 nabízí dosti kvalitní HD videosekvence, kde je k dispozici optický zoom (zpomalený pro přirozenější zoomování i nižší hluk) a stabilizace. Výdrž na baterie je v trochu lepším průměru své třídy, lehce pod 350 snímky v zimním počasí. Přístroj sice nepůsobí dojmem rychlíka, ale ve skutečnosti patří k velmi rychlým kompaktům.

Co se týče kolébky Party-shot, jde rozhodně o zajímavou "blbůstku". Ona totiž skutečně funguje. Nevýhodou je trochu delší ostření (nazval bych to anglickým výrazem focus-hunting), kdy přeostřuje a snaží se nějak rozumně chytit. Mohla by být i trochu tišší, ale to bych za negativum nepokládal. Osobně mi to přišla jako zajímavá věc, ale na druhou stranu, 3500 Kč bych za to nedal.

Ve výsledku mě Sony Cyber-shot DSC-WX1 opravdu potěšil a neostýchám se mu dát jako prvnímu zástupci značky Sony ocenění TREFA. I přes poměrně vyšší cenu je to kompakt, který toho nabídne opravdu hodně, je technologicky na výši, má ve většině případů kvalitnější snímky než konkurence. Jeho koupi mohu vřele doporučit.

Poměrně kvalitní a ostré snímky (do ISO 400)
Špatná světelnost na delších ohniscích
Extrémně rychlé sekvenční snímání